|
Van het bestuur |
In deze nieuwsbrief staat het thema diversiteit centraal. Wat betekent dat eigenlijk? Het woordenboek vertelt mij dat het gaat om variatie en 'het verschijnsel dat er mensen zijn met verschillende etnische of culturele achtergronden'. Diversiteit is wellicht relevanter dan ooit tevoren. Net zoals de revalidatiezorg in de afgelopen 50 jaar veranderd is, zo is ook de Nederlandse samenleving grondig veranderd. Denk daarbij aan nieuwe immigranten uit bijvoorbeeld Syrië, maar ook in Nederland geboren kinderen en kleinkinderen van immigranten die in een mengeling van culturen opgroeien. Denk ook aan de toenemende openheid over seksualiteit en gender. Hoe kun je daar als psycholoog mee omgaan? Deze nieuwsbrief geeft gelukkig inspiratie hoe dat aan te pakken. En toch... diversiteit lijkt soms iets dat abstract en lastig is. Als we de betekenis van het woordenboek volgen, dan komen we als revalidatiepsychologen dagelijks verschillen tegen. Diversiteit is gewoner dan we onszelf soms realiseren. Wellicht kom je zelf uit een dorp en werk je in een grote stad? Misschien werk je in een ander deel van het land dan waar je opgegroeid bent? Bracht of brengt dat ook niet verschillen met zich mee? We zijn als revalidatiepsychologen wellicht al behoorlijk in staat om diversiteit te overbruggen. Laat deze nieuwsbrief je verder inspireren! Veel leesplezier! Dennis Felling Bestuurslid sectie Revalidatie |
Houd ook onze LinkedIn in de gaten
|
Cultuursensitief werken bij niet-westerse migranten |
Revalideren is vaak maatwerk. Nog onduidelijk is hoe goed we daarbij rekening houden met de culturele achtergrond van onze doelgroep. Bij ons weten is dit nog niet binnen de revalidatie onderzocht. Peragaseni Sellappah deed hier onderzoek naar bij GGZ-NHN: Cultuursensitief werken bij niet-Westerse migranten. Een kwalitatief fenomenologisch onderzoek naar de ervaringen van migranten met cultuursensitief werken. |
|
|
|
|
Opinie: Cross-culturele neuropsychologische diagnostiek bij volwassenen en ouderen op de geheugenpoli |
In het Tijdschrift voor Neuropsychologie van deze zomer stond een artikel over cross-culturele neuropsychologische diagnostiek, toegespitst op volwassenen en ouderen op de geheugenpoli. De informatie en tips uit dit artikel zijn echter ook relevant voor het revalidatieveld. Afname van een neuropsychologisch onderzoek bij personen met een diverse achtergrond vereist aanpassingen in werkwijze en gekozen testen. Daarbij kan ook een taalbarrière spelen en dient rekening gehouden te worden met andere culturele perspectieven. In dit artikel wordt ingegaan op afname, rapportage en terugkoppeling van een cultuursensitief NPO en het inzetten van een tolk. Ook wordt er kort een casus besproken. |
|
|
|
|
|
Hoe racistisch ben jij? |
NieuwLicht ontwikkelde drie anonieme tests om jouw onbewuste vooroordelen over verschillende thema’s te ontdekken. Zo check je in 10 minuten jouw verborgen voorkeuren op gebied van huidskleur en afkomst, kun je een test doen gebaseerd op je primaire reactie en kun je jezelf testen in een meer uitgebreide test, ontwikkeld door Harvard. Ben je benieuwd? Doe de tests zelf! |
|
|
|
|
Opleiding en registratie van psychologen in de Revalidatiezorg |
Als sectie Revalidatie maken wij ons samen met het NIP hard om het opleidingsniveau van de psycholoog in de revalidatie op niveau te krijgen en te houden. Daarom is er nu een bijgewerkte position paper ‘Opleiding en registratie van psychologen in de revalidatiezorg' beschikbaar. Wij hopen dat deze position paper een waardevolle toevoeging is om het opleidingsniveau bij iedere revalidatie-instelling op orde te krijgen en te houden. Het paper is voor leden toegankelijk op onze website. |
|
|
|
|
Cultural Formulation Interview |
|
Hoe legt iemand aan zijn of haar omgeving uit wat er aan de hand is? En wat moet er volgens die omgeving dan gebeuren? Het Cultural Formulation Interview (CFI) helpt bij een gesprek met de revalidant over de invloed van de culturele achtergrond en het sociale netwerk. Naast interessante gespreksstof draagt dit bij aan een betere afstemming tussen behandelaar en revalidant. |
|
|
|
|
|
|
|
Aanbevelingen voor cross-culturele neuropsychologische diagnostiek |
|
In het artikel 'Cross-cultural neuropsychological assessment in the European Union: a Delphi expert study' van Franzen, Papma, van den Bergen en Nielsen, dat afgelopen augustus in Archives of Clinical Neuropsychology is gepubliceerd, heeft een kleine groep experts aanbevelingen gedaan over onder andere het werken met tolken. Hoewel er nog geen officiële Europese of Nederlandse richtlijnen zijn voor het inzetten van tolken, geven de aanbevelingen wel een voorzet in hoe zorgvuldig te werken met tolken. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NIP Revalidatiecongres 2021 verzet naar 2022! |
|
Vanwege het oplopende aantal corona besmettingen en een te vol congresaanbod heeft de congrescommissie besloten om het congres naar het voorjaar van 2022 te verplaatsen. We zoeken naar een nieuwe datum. Het programma is in voorbereiding, het belooft een inspirerende dag te worden. Wil je op de hoogte blijven? Houd de NIP-agenda in de gaten! |
|
|
|
|
|
|
|
Handboek kinderrevalidatie is herzien! |
|
Het boek Kinderrevalidatie beschrijft het complexe werkveld van de kinderrevalidatie, waarin men zich ten doel stelt om het functioneren van kinderen en jongeren met beperkingen in mobiliteit en andere domeinen als gevolg van ziekte of aandoening te optimaliseren. Deze zesde druk van het boek is niet alleen qua inhoud geactualiseerd, maar het boek is nu ook uitgebreid met online leerdoelen en toetsvragen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Column ‘Vanaf een afstandje’, Niels Farenhorst |
“Bloemen zijn rood, blaadjes zijn groen” laat Gerard van Maasakkers in een liedje een schooljuf zeggen tegen een jongetje dat het anders tekent. Het jongetje krijgt een lesje in hoe hij wereld moet zien en hoe deze is ingedeeld. Dat heeft zo zijn voordelen. We weten hoe dingen en mensen te onderscheiden en in categorieën te verdelen. Ooit legde een patiënt mij uit waarom hij de wereld indeelde in zwart en wit: dat maakte het allemaal voor hem overzichtelijk. Het geeft duidelijkheid en houvast. Voor hem was de wereld anders te chaotisch, wat hem angstig of agressief maakte. Kennelijk hebben we behoefte om de diversiteit en complexiteit van alledag hanteerbaar te maken. Dat geeft rust. |
|
|
|
|
|
|