Sectievoorzitter Bart aan het woord: 'Het is tijd om ons als psychologen keihard te profileren!' |
Stel je eens voor dat je geen psycholoog bent. Je ziet hoe de coronapandemie aan zijn derde golf begint. “Waarom toch?” vraag je je af. Het kabinet houdt met zijn regels toch rekening met de besmettelijker variant? En de premier maakte toch ‘een persoonlijke afspraak’ met alle Nederlanders? “Houd je aan de regels. Uw gedrag doet ertoe!” Waarom doen mensen dat toch niet? Als niet-psycholoog heb je nog steeds een bewustzijn. Dus binnen de kortste keren poppen jouw verklaringen en meningen omhoog. Doorspekt met attribution biases, confirmation biases, self-serving biases, etc.. Overtuigd propageer je op je werk en onder je vrienden wat er zou moeten gebeuren… want je bent geen viroloog, maar over gedrag heb je een hele sterke mening! Gelukkig ben jij wel psycholoog. Jij bent minder ‘onbewust onbekwaam’. En gedrag en gedragsbeïnvloeding zijn ‘hot’. Corona, verkiezingen, iedereen is meer dan ooit bezig met gedrag en emoties. Bij deze dus een appel aan jou; Het is NU tijd om ons als psychologen keihard te profileren. Laten zien hoeveel we weten, en hoe waardevol al die kennis en vaardigheden is! Doe je mee? Steeds meer andere disciplines (denk aan gedragseconomen, neuromarketeers, etc.) werpen zich al op als ‘de experts’. Vaak maken zij nog zure druivensapjes, waar wij al hele mooie wijnen maken, of serveren onze mooie wijnen bij de verkeerde gerechten. Maar ze profileren zich steeds sterker. We hebben daarom jouw daadkracht en trots nodig. Vol trots zien wij steeds meer leden en andere (sociaal, economisch en aanverwante) psychologen zich keihard profileren. Zo won één van onze leden de COVID Behavioural Challenge, en raden onafhankelijke adviesraden de overheid aan om ons meer in te zetten! Lees er meer over in deze nieuwsbrief. En: Doe jij ook mee? Laat het ons weten! Met appelerende groet, Bart Schutz (voorzitter) Ben je al lid van onze LinkedIn-groep? Meld je aan en deel ervaringen, evenementen en artikelen met collega's! |
|
|
|
Help jezelf en onze sectie: vul de enquête in! |
We zijn benieuwd naar wat jij wilt lezen, horen en zien van ons. Heb je een paar minuten om ons te vertellen wat je belangrijk vindt? |
|
|
|
|
|
Publieke campagnes: wat werkt en wat niet? |
Het komend jaar zal de sectie SEP zich meer uiten over actualiteiten die spelen rondom ons vakgebied en zo ons vakgebied meer op de kaart zetten. Hiernaast starten we binnenkort een project waarbij we publieke campagnes onder de psychologische loep nemen. Als een campagne voor een groot publiek beschikbaar is en hiermee gedrag beïnvloedt, welke eisen mogen we dan stellen? Wat werkt wel en wat werkt niet? En hebben de campagnemakers wel voldoende zicht op de gevolgen van de campagne? Deze en andere vragen willen we samen met sociaal- en economisch psychologen, de campagnemakers en andere betrokkenen beantwoorden. Houd onze LinkedIn in de gaten! En natuurlijk zijn jouw ideeën ook van harte welkom. Stuur gerust jouw meest spraakmakende campagnesuggestie door. Wie weet behandelen we deze als eerste. |
|
|
|
|
Winnaar COVID Behavioural Challenge |
Anouk de Regt, een van onze sectieleden, heeft meegedaan met de COVID Behavioural Challenge van Behavioural Insights Netwerk Nederland (BIN NL). In onze laatste nieuwsbrief noemden we de mogelijkheid om mee te denken over gedrag oplossingen om Nederland uit deze corona-crisis te loodsen. Ze werd met haar team eerste in de categorie ‘thuisblijven en testen met de ‘Stay Home Challenge’. Anouk is een van onze actieve sectieleden, met een enorme passie voor grootschalige positieve gedragsveranderingen. Wil je ook actief worden voor onze sectie? Mail ons! |
|
|
|
|
|
|
Kom naar de digitale SEP-UP! |
De vorige SEP-UP was nog in het pre-corona tijdperk. Wij wachten niet langer en gaan weer een echte SEP-UP BORREL organiseren (voor NIP-leden van onze sectie, zie ook: voordelen van lidmaatschap), op 16 april van 16.00 tot 18.00 uur. Het is de hoogste tijd! Dit keer uiteraard nog wel online. En toch een echte borrel, want als je je nu aanmeldt (voor 9 april), dan sturen wij je een verrassingspakket en maken we de borrel bijna net zo leuk als IRL. We houden het hierbij luchtig met ruimte voor eigen inbreng. We willen elkaar vooral ‘ontmoeten’ en beter leren kennen, zodat we de behoeften en belangen van onze leden nog beter kunnen behartigen. We gaan o.a. kort in op de resultaten van de enquête, maar zijn vooral benieuwd naar jouw verhaal. Kom je ook? Stuur een mailtje naar sectiesep@psynip.nl met je adres (voor het borrelpakket) en voorkeur voor alcohol of alcoholvrij. |
|
|
|
|
Meer gedragsdeskundigen als ambtelijke ondersteuning voor de Tweede Kamer |
Michiel, bestuurslid van onze sectie, probeert dagelijks de verhouding tussen overheid en burger positief te beïnvloeden. We vroegen Michiel wat het rapport ‘Klem tussen Balie en Beleid’ bij hem teweegbrengt. “Voor sociaal- en economisch psychologen is het vooral leuk om te horen dat ze specifiek aanraden meer ‘gedragsdeskundigen’ aan te nemen die de tweede kamer ondersteunen. Wat NIP-SEP betreft zijn gedragsdeskundigen op elke hoek van de driehoek nodig. We zijn blij dat deze onafhankelijke commissie dat advies al deels beaamtd.” Zo heeft onze sectie een position paper geschreven om meer gedragswetenschap in te zetten om grip te krijgen op de coronacrisis. De paper is in de Tweede Kamer is besproken. Achtergronden rapport Het rapport is het resultaat van een parlementair onderzoek naar de oorzaken van problemen bij uitvoeringsorganisaties. Dit onderzoek is gestart naar aanleiding van affaires en schrijnende verhalen die met enige regelmaat aan het licht kwamen. De hoofdvragen luidden: Hebben uitvoeringsorganisaties (specifiek: de Belastingdienst, UWV en CBR) nog zicht op de menselijke maat in hun handelen? Hebben ze die ruimte voor de menselijke maat ook gekregen van de wetgever? En gebruiken ze die ruimte ook? Lees de antwoorden op deze vragen plus een zevental oorzaken en een zevental adviezen om de menselijke maat terug te brengen in het openbare rapport. |
|
|
|
|
Sectie SEP-agenda |
vr 16 april SEP UP: digitale borrel - met borrelpakket (meld je aan via sectiesep@psynip.nl) ma 26 april NIP Try Out: samenwerking SPS-NIP & SEP (met Bart Schutz, onze voorzitter) vr 21 mei The PSY Quiz: voorjaarsevent SEP (zet alvast in je agenda) |
|
|
|
Het NIP-podium |
Een van de doelen van het NIP is om te laten zien hoe waardevol het vak psychologie is en welke expertises leden-psychologen hebben. Het NIP biedt een podium voor leden die schrijven, vloggen, podcast maken en/of hebben meegewerkt aan een media-productie. |
|
|
|
|
|
|