 |
Corona en het werkveld Jeugd |
|
|
 |
|
Webinar voor Schoolpsychologen - 26 mei |
In de nieuwe CAO PO is een nieuwe voorbeeldfunctie voor gedragswetenschappers vastgesteld. Scholen dienen alle onderwijsondersteunende (OOP) functies waaronder die van de schoolpsychologen voor 1 november in afstemming met de medewerkers vast te stellen.
Om onze schoolpsychologen hierbij te ondersteunen organiseren wij samen met de NVO een webinar om hierover het gesprek aan te gaan. Dit webinar is gratis voor NIP-leden!
|
|
|
 |
|
Richtlijn Scheiding herzien |
De afgelopen jaren is er veel maatschappelijke aandacht voor scheidingsproblematiek. Steeds vaker gaat een scheiding gepaard met langdurige ouderlijke conflicten. Veel jeugdigen blijven als gevolg daarvan op lange termijn (ernstige) problemen houden. De Richtlijn Scheiding en problemen van jeugdigen biedt handvatten voor het onderkennen, signaleren, voorkomen en behandelen van problemen van jeugdigen en ouders die gaan scheiden of zijn gescheiden. In de recent herziene richtlijn is er onder andere meer aandacht gekomen voor de definitie, gevolgen en aanpak van complexe scheidingen. |
|
|
 |
|
Oproep: lees mee bij richtlijnen |
Voor het werkveld Jeugd zijn inmiddels heel veel richtlijnen ontwikkeld. Een groot deel hiervan vind je in de databank van het NJI.
Richtlijnen worden voor en door de beroepsgroep ontwikkeld en vaak geautoriseerd door de beroepsverenigingen waaronder het NIP. Hierbij kunnen we jouw hulp goed gebruiken. Dat kan zijn bij het deelnemen aan een werkgroep voor de ontwikkeling van een richtlijn maar ook het meelezen van een al ontwikkelde richtlijn. Wil je hieraan meewerken? Laat het ons weten via Sectie Jeugd NIP SectieJeugd@psynip.nl
Ook kun je via Mijn NIP je expertise invullen en aangeven of je mee wilt werken aan richtlijnen. Dan kunnen we je gericht benaderen wanneer er een richtlijn binnenkomt op jouw expertisegebied. |
|
|
 |
|
Vacature accreditatiecommissie K&J/OG |
Er is een vacature voor de accreditatiecommissie Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP/NVO Orthopedagoog-Generalist voor een NIP-lid. Wij zijn daarvoor op zoek naar een Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP. |
|
|
|
 |
|
'Sensitief opvoeden als oplossing voor slaapproblemen jonge kinderen' |
In het meest recente nummer van het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG) is een artikel gepubliceerd over slaapproblemen bij jonge kinderen. Het NIP heeft bijgedragen aan het tot stand komen van dit artikel.
De werkgroep het Jonge Kind van NIP sectie Jeugd heeft een projectgroep bijeen gebracht die heeft nagedacht over hoe meer aandacht te genereren voor de sensitieve aanpak van slaapproblemen. Naar aanleiding hiervan heeft Maartje Luijk (Erasmus Universiteit Rotterdam) met collega’s Roseriet Beijers (Radboud Universiteit Nijmegen) en Lenny van Rosmalen (Universiteit Leiden) een artikel gepubliceerd in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. Hierin laten zij zien dat er meerdere mogelijkheden zijn voor slaapinterventies voor jonge kinderen dan de bestaande richtlijn. |
|
|
 |
|
Oproep: denk mee over 'het jonge kind en geweld' |
Het NIP is vertegenwoordigd in het kernteam van het programma Geweld hoort nergens thuis (GHNT) en hoort heel graag van jou! Wat zijn de uitdagingen waar landelijk professionals die werken in het veld van jonge kinderen tegen aan lopen? Uitdagingen waardoor zij onvoldoende tijdig de noodzakelijke hulp kunnen bieden, waardoor het risico op overbelasting en stress in gezinnen met jonge kinderen en daarmee het risico op meer problemen en zelfs geweld toe kan nemen. Ook horen we graag good practices: goede voorbeelden van samenwerkingen, pilots, initiatieven, die al gaande zijn met en zonder subsidie in welke vorm dan ook. Stuur je reactie naar: SectieJeugd@psynip.nl o.v.v. GHNT |
|
|
 |
|
Even voorstellen... bestuurslid Marjolein Meinen |
Waar woon je, waar werk je en wat is je achtergrond qua opleiding?
Ik ben Marjolein Meinen, 34 jaar en woon met mijn man en twee dochters in Haarlem. Ik werk als schoolpsycholoog op een school voor cluster 2 onderwijs in Schagen en Alkmaar. Op deze school/scholen wordt onderwijs verzorgd aan kinderen met een ernstige auditieve of communicatieve beperking. Ik ben coördinator van het psychologenteam in regio Noord Holland Noord. Daarnaast ben ik auditor voor VierTaal. Na de Pabo en Pedagogische Wetenschappen, heb ik van 2011-2013 de postacademische opleiding tot Schoolpsycholoog gevolgd. Deze opleiding heeft mij veel handvatten gegeven om in de praktijk op verschillende niveaus interventies in te kunnen zetten.
Hoe ben je betrokken geraakt bij het sectiebestuur? Vervul je ook nog andere taken binnen het NIP, naast bestuurslid binnen de sectie Jeugd?
Ik ben sinds 2015 bestuurslid bij de sectie jeugd van het NIP. Ik ben actief betrokken bij de werkgroep Schoolpsychologen. Deze werkgroep is betrokken bij onderwijsthema's bij het NIP en we organiseren jaarlijks een aantal bijeenkomsten gericht op onderwijsthema's. Verder zit ik in de congrescommissie van het landelijke schoolpsychologencongres dat 1x per jaar wordt georganiseerd.
Waar loop je tegenaan in het werkveld en wat zou je dan ook het liefst willen veranderen? Waar word je blij van in het werk als Kinder- en Jeugdpsycholoog? Waar haal jij voldoening uit?
In mijn werk ben ik op verschillende niveaus werkzaam; zowel individueel met kinderen en ouders als ook op beleidsniveau. Ik vind het erg belangrijk om ook op school en stichtingsniveau mee te kunnen denken over onderwijsbeleid. De belangrijkste vraag voor mij in mijn werk is: doen we de goede dingen en doen we dat op de juiste manier. Ik zie om mij heen veel hardwerkende collega's, maar de vraag is of wij altijd onze energie richten op hetgeen wat het meeste effect heeft op het leren van kinderen. Het is belangrijk om voor ogen te houden: hoe zorgen we ervoor dat onze leerlingen zich zo optimaal mogelijk ontwikkelen. Ik zie mijn rol dan als scientist practitioner en help bij de vertaalslag van wetenschappelijke kennis naar praktijk. Ik krijg de meeste energie van het begeleiden van teams en het samenwerken aan het continu verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs.
Voor de volgende keer nodig ik bestuurslid Evelien Dirks graag uit om zich voor te stellen. |
 |
|
Promotie Michelle Achterberg over kinderbrein |
 |
Op 12 maart is Michelle Achterberg gepromoveerd. Zij heeft een nieuw experiment ontwikkeld, de Social Network Agression Task, om te onderzoeken hoe kinderen omgaan met sociale emotie. Aan kinderen in de scanner stelde ze een aantal vragen, zoals ‘Wat is je grootste wens?’ en ‘Wat is je lievelingsvak?’ |
|
|
|
|
|
|
 |
Publicatie Veerkracht Platform JEP |
 |
Platform JEP heeft een publicatie uitgebracht over hoe je als professional veerkracht kunt bevorderen bij opgroeiende jongeren. En hoe dat helpt om hun weerbaarheid tegen extremistische attitudes en gedrag te vergroten.
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|